Tuesday, September 1, 2009

bukan fanatik tapi tabik

dulu,aku xtau nape aku tabik beliau, wlu ramai yg benci beliau.mungkin mereka yg xske beliau dari segi kelantangan beliau tuk isu2 dlm negara kot.tapi pe pn,aku dah temui jawapn sebenar nape aku tabik ngn beliau..

leh kata aku idup start zaman beliau,aku nmpk byk perubahn yg berlaku...dari zaman pertanian ke zaman era moden..aku dulu idup di kwsn setinggan di pantai dalam,yg mane skng ni dah naik apartmen yg tggi..terbinanya klcc yg mjadi lambang bahawa mesia setanding ngn negara2 kelas pertama spt US, jepun,france...then cara beliau mhadapi krisis kewangan tahun 1997...mesia mampu survive tanpa pinjam duit dari tabung dunia wlupn tpakse pinjam kpd jepun..cz beliau tau jika pinjam dari tabung dunia akn ada byk masalah yg timbul.aku tabik beliau juga mengenakn kawalan kadar mata wang mesia agar xdikawal atau dimanipulasi oleh pihak lain yg mampu merendahkn matawang mesia...ni je serba sikit yg aku tau pe jasa beliau dalam negara kita...tapi kita xtau byk lg kbaikkn yg pnah beliau buat tuk negara kita..yg kita nmpak kbanyakknnye yg buruk tentang beliau...mjatuhkn timbaln beliau,n bla....bla....bla...aku xtau benar o x,cz aku jz dgr dari mulut org n xde bukti kukuh mnyokong semua 2 n media massa yg kbanyakkn beritanya dimanipulasikn utk mcari k'untungn sahaja...kadang2 berita yg betol lak dimanipulasikn oleh org ttentu utk meraih simpati sahaja...bg aku,brape la sgt kburukn beliau daripada kabaikan beliau buat tuk negara kita...

kita blom tau lagi kebaikkn yg beliau wat tuk dunia lg...aku baru je abes baca buku ttg beliau yg btajuk "WARKAH TERPILIH KEPADA PEMIMPIN DUNIA"...aku start bace jam 12pagi n abes jam 4pagi pd tarikh 31 ogos 2009...dalm buku ni byk tentang surat beliau anta kpd pemimpin dunia dan surat balas pemimpin dunia kpd beliau...antara yg menarik ati aku ialah surat beliau tuk memohon presiden US mpercepatkn tindakan ketenteraan ke atas serbia.krn beliau berasa amat perlu bg melindungi rakyat bosnia dari dibunuh dgn kejam...beliau gak telah mhantar 10 000 tentera penyelamat mesia ke sana bg mngelak rakyat bosnia dari dbunuh lg setelah melihat tiada tindakn dari pihak pbb...dgn surat beliau la baru US mhantar tentera udara mereka tuk mnyerang kubu serbia n sekali gus mnamatkn perang di sana...myb jika beliau x anta surat tsebut,bkemungkinan rakyat islam bosnia pupus di negara sendiri...pada serangan 9/11,beliau telah mhantar surat kpd pemimpin US dan britain supaya memberitahu rakyat mereka bahawa serangan tersebut bukan kerana dasar agama ataupn bangsa tetapi tuk keuntungan bg pihak tertentu dandlm suratnya lg,beliau memohon tidak membuat serangan balas kerana bg beliau ini akn byk mngorbankn ramai org awam.

selain tu,beliau gak ada mhantar surat pd pemimpin US supaya tidak menyerang iraq kerana beliau bpendapat perang tsebut tidak akn memanfaatkn kedua2 belah pihak sbaliknya memburukkn nama pemimpin US tu sendiri...n skng presiden tersebut menerima padahnye...banyak lg masalah dunia yg baliau ambil berat antaranya kosovo ,lubnan ,perang israel n palestin, isu kashmir,iran, n byk lg...walupn kadg2 cadangan beliau selalunya dketepikn atau ditolak, beliau tetap mhantar n bkata2 dgn lantang mungkin kerna beliau berasa 1 tanggungjawab tuk dipikul atas dasar kamanusiaan n dasar sesama islam.bagi beliau,pd zaman skang perang xkn membawa sebarang makna melainkan perang tsebut akn menaikkan lg semangat rakyat tersebut tuk berjuang seterusnya menyokong pihak berhaluan kiri spt taliban.sepatutnya perang leh dielakkn dgn mngadakn proses rundingan damai kerana dgn cara tersebut dpt menunjukkn cara plg berkesan tanpa kehilangan nyawa org awam..

beliau juga pnah berucap di oxford university mengenai salah anggap masyarakat dunia tentang islam dan ucapan beliau mendapat kepujian dan dpersetujui oleh putera charles yg merupakan seorg penganut kristian..selain itu beliau merupakan antara individu yg sering diminta pdapat oleh presiden jacques chirac bila sesuatu isu hendak dbangkitkn dalam pe2 psidangan...ini menunjukkn beliau merupakan antara pengaruh penting dalam sesuatu persidangn...mesia mjadi ketua NAM n G15 sebab beliau mampu bsuara bg pihak ahli2 NAM n G15 tuk disuarakn kpd kumpulan G8...dan lagi pasal beliau,beliau telah mempertahankn kepentingan bg negara2 paling mundur dan juga negara2 kelas ke-3 bagi mhadapi proses globalisasi yg mana proses tersebut adalah satu proses yg akn menguntungkan negara2 kaya dan memperalatkn negara2 miskin.beliau telah berhujah agar semua negara xkira negara kaya o miskin mendapat faedah dlm proses globalisasi tersebut...

so,aku rase aku bangga ngn beliau cz aku nmpk lg byk kbaikkn yg beliau buat wlupn diluar bidang kuasa beliau...aku bkn fanatik beliau tapi aku kagum seorg rakyat mesia mampu mjadi seorg yg dkagumi oleh pemimpin yg lebih bkuasa drpd beliau...aku nmpk ni sume cz aku seorg rakyat, seorg islam, seorg melayu yg belom pasti dapat wat sesuatu yg lg baik dari beliau.."BIAR ORG TAU HASIL BG USAHA TU,WALAU XTAU SAPE YG BERUSAHA"...tu la gambarn yg aku nmpk dari beliau...

P/S: ni jz pdapat je..."gua tabik sama lu"....

4 kata-kata:

.amnesiac. said...

bagussss...

cindir-rela said...

waaa..dah abis bce? cayalah yenoh..hahaha..aku yang dah lime bulan beli pun tak abis2 lagi kan??kih3..ok..ape lagi..berkobar nak abiskan ni..pulang cepat!

yenoh said...

buku ni mmg agak bosan la...tapi aku abeskn gak coz byk isu yg kita xtau psl beliau....

night phantom 05 said...

nak pinjam....